Historie zážitkových dárků
Publikováno v Novinky, ZAJÍMAVOSTIZkušenostní dárky, později zážitkové dárky, vznikly ve Velké Británii v roce 1990. V současné době stále představují jeden z rychle rostoucích segmentů. Na rozdíl od věcných darů, zážitkové dárky umožňují držiteli získat zkušenosti, ať už adrenalinové (let akrobatickým letadlem), relaxační (pivní lázně), nebo jistým způsobem výukové (například škola smyku).
Zážitkové dárky se dělí na nejrůznější kategorie, ať už dle pohlaví, zaměření, nebo věku. Nejčastěji se setkáte s rozdělením do následujících skupin:
- Adrenalinové (dobrodružné) – seskoky padákem, jízda na všem co má kola, vodní, letecké a další…
- Auto-moto – jízda se vším co má volant, škola smyku …
- Labužnické – ochutnávka vín, gastronomické lekce, nejrůznější hostiny …
- Šetrné k životnímu prostředí – Segway okružní jízdy městem, jízda na koni …
- Zkrášlovací – změna image, masáže …
- Wellness – lázeňské procedury, koupele …
- a tak bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho.
Historie
Průkopníkem tohoto průmyslu, byla Anglie, konkrétně firma Red Letter Days, která zaznamenala raketový nástup do doby, než se zhroutila do virtuálního bankrotu. Zážitkovou firmu Red Letter Days založil britský podnikatel Rachel Elnaugh , který údajně přišel s nápadem dárkových zážitků po tom, co hledal způsob, jak otci darovat vstupenky na kriketový zápas. Úspěch zážitkové firmy Red Letter Days dovedl Elnaugha k vítězství v soutěži o titul Podnikatel roku 2002. Zážitkovou firmu Red Letter Days koupil v srpnu 2005 Theo Paphitis a Peter Jones.
Později se zážitkové dárky, jejich zprostředkovatelé i poskytovatelé, začali objevovat po celé Evropě. Do roku 2010 měli téměř všechny země EU zavedenou firmu na zážitkové dárky. Zatímco popularita v Evropě a Austrálii byla na vzestupu během celého desetiletí postupně, v Americe zážitkové dárky zaznamenali boom až v letech 2004/2005. V tomto období vznikli i tři největší americké zážitkové společnosti, založené na zážitkových dárcích – konkrétně jde o zážitkové agentury Cloud 9 Living (2005), Xperience Days (2004) a Excitations (2004). Všechny tři nadále fungují dodnes a nabízí zážitkové dárky napříč celou Amerikou.
Spotřebitelské zkušenosti
Zážitkové dárky také známé jako dárky plné adrenalinu se začali propagovat ve Velké Británii v roce 1990. V současné době zážitkový dárkový průmysl představuje jeden z nejrychleji rostoucích segmentů s obratem $253 billionů za rok. Na rozdíl od materiálních dárků umožní obdarovanému prožít zážitek, jako je skok padákem, jízda na kajaku, jízda v závodním autě nebo procházka ve vinicích.
Průzkumy zážitkového trhu
Od roku 2009, je trh se zážitkovými dárky v plném proudu a vysoce konkurenčním po celém světě. V listopadu 2005 provedla společnost American Express průzkum a bylo zjištěno, že zážitkové dárky jsou od roku vzniku tohoto odvětví stále na vzestupu (nákup zážitkových dárku o rok později plánuje 30% dotázaných, ve srovnání s 23% z předchozích let). Průzkum také zjistil, že zážitkové dárky byly velmi populární mezi spotřebiteli ve věku 18-44 let. Průzkum byl publikován v roce 2007.
Podle stejného průzkumu firmy American Express, růst zájmu o nákup zážitkových dárků například ve Velké Británii je následující: rok 2001: 18% rok 2002: 20% rok 2003: 20% rok 2004: 22% rok 2005: 23% rok 2006: 30 % rok 2007: 34% rok 2008: 35,5%. Čísla hovoří za vše. Zážitkové dárky těží také z rostoucího spotřebitelského pohodlí s nákupem dárků on-line. Podle průzkumu z listopadu 2006, který provedla agentura jménem The Conference Board, 35% všech spotřebitelů, plánuje koupit zážitkové dárky na internetu v roce 2007.
Zážitkové dárky u nás
Co se České republiky týče, je zde několik zážitkových firem, ale pokud budeme mluvit o stabilních a konkurence schopných hráčích, tak zde máme tři. Který je tím nejlepším, si můžete jednoduše zjistit samy. Podívejte se například na hodnocení zákazníků kteří u těchto firem již nakoupily. Například na serveru heureka.cz. Popřípadě hledejte u spotřebitelských organizací jako je apek.cz, nebo npj.cz a jejich program Česká kvalita. Zážitky jako dárek, něco nač se nezapomíná.
Toliko k historii zážitkových dárků, nám nezbývá než poděkovat za pozornost a popřát Vám v životě spoustu zážitků.